انجمن اسلامی ورزشکاران
انجمن اسلامی ورزشکاران
 
معرفی ووشو

ووشو (به انگلیسی: wushu) (به چینی: 武術) به هنرهای رزمی کشور چین گفته می‌شود که در آن انواع مختلف حرکات جهت سلامتی جسم و روح و دفاع از خود در نظر گرفته شده‌است. در چین باستان از هنرهای رزمی برای دفاع از سرزمین یا خود یا خانواده از دشمنان، راهزنان و غیره استفاده می‌شد.

امروزه ووشو بصورت یک ورزش استاندارد جهانی به مردم جهان ارائه شده‌است و فقط منحصر به کشور چین نیست و مردم کشورهای مختلف برای بهره گیری از خواص طبی وشرکت در رقابتهای قهرمانی این رشته ورزشی را تمرین می‌کنند.

هنر رزمی ووشو بطور کلی در مسابقات در دو بخش ارائه می‌شود:
زمینه تالو (اجرای فرمهای سنتی چینی بصورت زیبا به همراه حرکات آکروباتیک)
زمینه سانشو (مبارزه آزاد بر روی سکو با استفاده از دستان و پاها و زیرگیری)

تالو : تالو یکی از بخش‌های ورزش ووشو می‌باشد. در این بخش به اجرای فرمهای سنتی چینی همراه با دربرگیری انعطاف،‌ استحکام، استقامت و تمرکز استفاده می‌شود.

این بخش به زیرشاخه‌های متعددی برای نمایش فرهای تالو تبدیل شده است که همه آنها در همان مجموعه تالو گردآوری شده‌اند و به عنوان پیکره‌ای واحد از آنها در مسابقات استفاده می‌شود.

ساندا : (به نام پیشین: سانشو) یکی از بخشهای رشته ووشو به شمار می‌رود.سان‌دا در دو گروه سان‌دا آقایان و بانوان در مسابقات بین‌المللی برگزار می‌گردد.

تغییر نام سانشو به سان‌دا : فدراسیون جهانی ووشو در سال ۲۰۰۹ - ۱۳۸۸ نام سانشو را به ساندا تغییر داد.

 طریقه مبارزه در سان‌دا :
این بخش از رشته ووشو از ساختاری خاص از جمله تلفیق ضربات دست (همانند رشته بوکس)، ضربات پا (همانند رشته تکواندو) و درگیری (همانند رشته کشتی) تشکیل شده است. به همین دلیل سان‌دا را می‌توان از جمله یکی از نفس‌گیرترین رشته‌های ورزشی و یکی از کارآمدترین رشته‌های ورزشی در نظر گرفت.

 سه سبک اصلی ووشو چانگ چوان،نان چوان وتای چی چوان می‌باشد. درمسابقات بین‌المللی فرمهای استاندارد وحرفه‌ای ازاین سبکها اجرامیشود. چانگ چوان یک سبک شمالی است و واژه چانگ چوان به معنی مشت بلند می‌باشد. در این سبک از حرکات بادستان و پاهای کشیده و حرکات زیبای آکروباتیک استفاده می‌شود. نان چوان یک سبک جنوبی است و بیشتر حرکات آن انفجاری و باسرعت است و نمایانگر درگیریهای نزدیک می‌باشد. تای چی سبکی است که برپایه انرژی چی بناشده است و به تقویت بدن هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی می‌پردازد. در این سبک حرکات آرام همراه با تنفس اصولی انرژی بدن را تنظیم می‌کند.

 

منبع :تبیان





برچسب‌ها:
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 14 خرداد 1393برچسب:, توسط خادم
گرم و سرد کردن بدن در ورزش ضرورت حرکات کششی مغرفی ورزش 5 نییجتسو معرفی ورزش 4 هالا معرفی ورزش3 هاپکیدو مهرفی ورزش3 معرفی ورزش2 معرفی ورزش1 بیانات در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین علیه‌السلام عدم خستگی در ورزش بهترین زمان برای ورزش پهلوان واقعی3... پهلوان واقعی 2... مدال آوران بانوان کیک بوکسینگ ایران. سه روز با خدا
طراح قالب : { معبرسايبري فندرسک}